شرایط صلاحیت پزشکی جهت خلبانان فوق سبک چیست؟

الف( حداقل صلاحیت پزشکی برای خلبانان فوق سبک شخصی داشتن فرم خوداظهاری
پزشکی است که متقاضی آنرا تکمیل نموده و به تایید یک پزشک عمومی میرساند. اعتبار
این فرم تا سن 60 سالگی پنج ساله و پس از آن هر سال میبایستی تمدید گردد.


ب) حداقل صلاحیت پزشکی برای خلبانان فوق سبک غیرشخصی (معلم خلبان، خلبان
آزمایشگر، حمل مسافر و ...) چک پزشکی ویژه (Special) میباشد و اعتبار آن تا سن چهل
سالگی هر پنج سال ، از سن چهل تا شصت هر سه سال و بالاتر از شصت هر سال میبایستی
تمدید گردد.

تعریف هواپیمای فوق سبک ؟

هواپیمای فوق سبک عموماً یک یا دو نفره یا چهارنفره بوده و حداکثر وزن خود ومسافرانش  تا ششصد کیلوگرم  باید باشد و برای امور تفریحی، پروازهای کاری شخصی، گشت زنی برای بررسی و حفاظت از محیط زیست یا سمپاشی و برخی کاربردهای نظامی  مورد استفاده قرار می‌گیرند. این هواپیماها امروزه بیشتر برای تفریح وگشت زنی رواج دارد.

پرواز در چه ساعاتی از روز و شب با هواپیماهای فوق سبک ممنوع است؟

از طلوع تا غروب آفتاب پرواز با هواپیما مجاز است؛ پرواز در شب نیز ممنوع است؛ پس هواپیما باید قبل از غروب آفتاب در یک فرودگاه فرود بیاید.

آیا هوایپما و سرنشینان بیمه هستند؟

بله؛ هواپیماهای خصوصی و سرنشینان نیز همانند اتومبیل دارای بیمه هستند.

فردی با دندان پر کرده یا عینک می تواند خلبان شود ؟

دندان پر کرده و یا عینک به هیچ وجه و در هیچ کجای دنیا مانع آموزش خلبانی نیست.

حداقل و حداکثر سن جهت شرکت در دوره های آموزش خلبانی هواپیماهای فوق سبک چقدر است ؟

حداقل سن جهت انجام پرواز سولویی 18 سال سن می باشد وبرای شرکت در کلاس ها محدودیت سنی وجود ندارد و تا 65 سال می توان برای ثبت نام اقدام نمود .

از کجا میتوان درباره معافیت پزشکی اطلاعات و توضیحات بیشتری کسب نمود ؟

در مورد توضیح بیشتر باید به اطلاع برسانیم با توجه به اینکه مرجع تصمیم گیری در مورد تمامی بخش های معاینات پزشکی قسمت پزشکی سازمان هواپیمایی کشوری می باشد جهت هرگونه مشاوره حتماً باید با این بخش از سازمان تماس داشته باشد . آدرس اینترنتی سازمان هواپیمایی کشوری : WWW.CAO.Ir

آیا مدرک خلبانی هم مانند گواهینامه رانندگی احتیاج به تمدید شدن دارد یا دائمی می باشد ؟

مدارک خلبانی متناسب با نوع آن بین 1 الی 5 سال معتبر بوده و بدیهی است پس از آن مستلزم تمدید میباشد.

سازمان هواپيمايي كشوري ايران از چه زماني آغاز به كار نمود؟

در سال 1328 با تصويب قانون هواپيمايي كشوري به صورت اداره كل مستقلي با نام « اداره كل هواپيمايي» تاسيس گرديد. متعاقباً، براساس ماده (4) قانون «تغيير نام وزارت راه و ترابري» مصوب 1353 اين اداره كل از وزارت راه منتزع و با نام سازمان هواپيمايي كشوري به وزارت جنگ سابق، انتقال يافت. مجدداً، در سال 1357 طبق مصوبه شوراي عالي انقلاب سازمان هواپيمايي كشوري به وزارت راه منتقل گرديد و نهايتاً به موجب ماده (5) قانون هواپيمايي كشوري اصلاحي 1367 به صورتي سازماني مستقل به نام سازمان هواپيمايي كشوري وابسته به وزارت راه و ترابري تاسيس گرديد.

آدرس ارتباطی ما

برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید.
به منظور تبلیغات در سایت  با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید .
برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.

پایگاه خبری و آموزشی Aviation Articles

ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن  ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف  آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی  آغاز به کار کرد.

پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.