نویسنده : شاهرخ بهروزی
کاربرد ترانسدیوسرها در تایر هواپیما
(Application of Transducers in Aircraft Tire Monitoring Systems)
تاریخچه
از همان ابتدای پیدایش هواپیماها، یکی از بخشهایی که همواره چالشبرانگیز بوده، تایر یا چرخهای آنها بوده است. در اوایل قرن بیستم، تایرهای هواپیما شباهت زیادی به تایر خودرو داشتند و هیچ سیستم مانیتورینگ دقیقی برای بررسی شرایط داخلی آنها وجود نداشت. با افزایش سرعت هواپیماها و سنگینتر شدن وزن آنها، فشار و دمای تایرها به مراتب بیشتر شد و حوادثی مثل ترکیدن تایر هنگام برخاست یا فرود رخ میداد. همین امر باعث شد که صنعت هوانوردی به دنبال ابزارهایی برای پایش شرایط تایر باشد. نخستین ترانسدیوسرهای ساده در دهه ۱۹۶۰ برای اندازهگیری فشار تایر استفاده شدند. در دهههای بعد، با پیشرفت الکترونیک و سنسورها، ترانسدیوسرهای دقیقتر مانند Pressure Transducer و Temperature Transducer وارد هواپیما شدند. امروزه این فناوریها به سطحی رسیدهاند که میتوانند به صورت لحظهای اطلاعات را به کابین خلبان یا سیستمهای تعمیر و نگهداری ارسال کنند.
مقدمه
تایر هواپیما یکی از اجزای کلیدی در ایمنی پرواز است؛ چراکه در لحظات بحرانی مانند برخاست (Take-off) و فرود (Landing) بیشترین فشار مکانیکی و حرارتی را تحمل میکند. سلامت تایر مستقیماً بر ایمنی هواپیما و مسافران تأثیر میگذارد. به همین دلیل، مانیتورینگ و پایش وضعیت تایر از اهمیت ویژهای برخوردار است. ترانسدیوسرها (Transducers) ابزارهایی هستند که کمیتهای فیزیکی مانند فشار، دما یا تغییر شکل را به سیگنالهای الکتریکی تبدیل میکنند تا امکان پردازش و تحلیل آنها فراهم شود. در تایر هواپیما، این ترانسدیوسرها وظیفه دارند شرایط لحظهای تایر را پایش کرده و در صورت وجود خطا یا وضعیت خطرناک، هشدار دهند. استفاده از ترانسدیوسرها نه تنها احتمال بروز حوادث را کاهش میدهد، بلکه باعث بهینه شدن تعمیرات و کاهش هزینههای عملیاتی خطوط هوایی نیز میشود. به همین دلیل، بررسی نقش این ابزارها در سیستمهای مدرن هوانوردی از اهمیت بالایی برخوردار است.
سیستمها و ترانسدیوسرهای مرتبط
این سنسور فشار هوای داخل تایر را بهصورت لحظهای اندازهگیری میکند. خروجی آن به سیستم TPMS (Tire Pressure Monitoring System) متصل است و در صورت کاهش یا افزایش غیرعادی فشار، هشدار میدهد. کاهش فشار میتواند منجر به ترکیدن تایر در هنگام برخاست یا فرود شود.
تغییرات دمای داخلی تایر را ثبت میکند. هنگام ترمزهای شدید یا فرودهای سخت، دمای تایر ممکن است بهشدت بالا برود و خطر انفجار ایجاد کند. این ترانسدیوسر مانع از بروز چنین مشکلاتی میشود و دادههایش به خلبان یا سیستم نگهداری منتقل میگردد.
این سنسور روی محور چرخ قرار دارد و سرعت چرخش چرخ را اندازهگیری میکند. دادههای آن در سیستم Anti-Skid System (سیستم ضدقفل ترمز) استفاده میشوند تا از لغزش یا قفل شدن چرخها هنگام فرود جلوگیری شود. غیرمستقیم هم در تشخیص مشکلات تایر کاربرد دارد.
این نوع ترانسدیوسر تغییر شکل و کرنش وارد شده به تایر یا رینگ چرخ را اندازهگیری میکند. اگر تایر تحت فشار بیش از حد یا ضربه شدید باشد، این سنسور تغییرات را ثبت کرده و میتواند برای تحقیقات یا طراحیهای جدید تایر مورد استفاده قرار گیرد. هرچند کاربرد آن در هواپیماهای مدرن تحقیقاتی بیشتر از هواپیماهای تجاری است.
در سیستمهای پیشرفتهتر، از سنسورهای هوشمند استفاده میشود که همزمان فشار، دما و حتی ارتعاشات تایر را ثبت میکنند. این دادهها به صورت بیسیم به سیستمهای Aircraft Health Monitoring System (AHMS) منتقل میشوند و به مهندسان امکان میدهند قبل از وقوع خرابی، اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.
ترانسدیوسرهای بهکاررفته در تایر هواپیما نقش کلیدی در ارتقای ایمنی پرواز دارند. این ابزارها با پایش پارامترهایی مانند فشار، دما و سرعت چرخ، امکان پیشبینی مشکلات احتمالی را فراهم میکنند. استفاده از آنها نه تنها مانع از حوادث جدی مانند ترکیدن تایر در سرعتهای بالا میشود، بلکه موجب کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری نیز هست. آینده این فناوری به سمت استفاده از سنسورهای هوشمند و بیسیم حرکت میکند که دادهها را به صورت بلادرنگ به سیستمهای مرکزی منتقل میکنند. به همین دلیل، میتوان گفت ترانسدیوسرها یکی از ستونهای اصلی در سیستمهای نوین پایش سلامت پرواز به شمار میروند و اهمیت آنها در صنعت هوانوردی روزبهروز بیشتر خواهد شد.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن