نویسنده : امیر رضا ارمغان
هواپیما ترابری آنتونوف 225 مریا بزرگترین هواپیمای جهان
هواپیما آنتونوف 225_مریا، یک هواپیمای ترابری فوق سنگین استراتژیک است که توسط اتحاد جماهیر شوروی( درواقع شرکت دولتی آنتونوف)در دهه 80 میلادی طراحی و ساخته شده است که توسط شش موتور توربوفن تامین قدرت میکند. آنتونوف 225 طولانی ترین و البته سنگین ترین هواپیمایی است که تاکنون پرواز کرده است. بیشینه وزن این هواپیما هنگام برخاستن نزدیک به 640 تن است و این هواپیما غول پیکر بیشترین دهانه بال را دربین هواپیماهای در حال خدمت دارد.آنتونوف 225 اولین بار سال 1988به پرواز درآمد.
آنتونوف 225 برای اولین بار به منظور حمل ونقل شاتل بوران و بوستر پرتاب موشک های انرگیا برای برنامه فضایی شوروی توسعه داده شد. این هواپیما به منظور جایگزینی با هواپیماهای قدیمی میا
میاسیشف وی ام تی طراحی و ساخته شد.این پرنده اولین پروازش را در تاریخ 21 دسامبر 1988به مدت 74 دقیقه از فرودگاه کی یف به اتمام رساند.
این هواپیمای فوق سنگین مدت بسیار اندکی را درخدمت بود چرا که شاتل بوران هرگز در مدار قرار نگرفت پس از گذراندن اهداف مورد نظر، شاتل بوران به غیر از نمایش های هوایی،با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 90 میلادی، برنامه آنتونوف 225 تا اطلاع ثانوی تعطیل شد .آنتونوف 225 در مدت زمانی که پیش از فروپاشی شوروی درخدمت بود، 14 پرواز سرجمع به مدت 28 ساعت و 27 دقیقه انجام داد.در نهایت اوکراین برنامه این هواپیما را به دست گرفت و آن را به خدمت برگرداند.
در سال 2000شروع کردند به مدرن کردن بدنه هواپیما برای استفاده ی آینده که شامل بهبود هواپیما به منظور حمل و نقل محموله های تجاری می شد کاری که این هواپیما تا به الان برای خطوط هوایی آنتونوف انجام داده است.
این پرنده عظیم الجثه محل حمل بار بسیار حجیمی دارد که طولش 43/32 متر و 6/4متر عرض و ارتفاع آن 4/4 متر است.
محل حمل بار آنتونوف 225 تقریبا حجمی به اندازه 1300متر مکعب دارد.این ظرفیت هواپیما را قادر می سازد تا شصت کانتینر استاندارد یا پنجاه خودرو یا محموله را تا 200تن حمل کند.( مثل توربین ها ژنراتورها یا خودروهای باری و ...)
محل حمل بار بار این هواپیما میتواند تنظیم فشار شود همانطور که خلبان میخواهد
ظرفیت حمل بار آنتونوف 225 به محل حمل بار آن محدود نمی شود بلکه این هواپیما می تواند محموله های منحصر به فردی زیادی را بیرون از بدنه اش حمل کند.
این غول پرنده به وسیله شش موتور توربوفن progress 18 tتامین قدرت می شود.این موتور ها هر یک بیش از 20000 کیلوگرم پیشران تولید میکنند این موتور ها به طور مشخصی طراحی و تولید شده اند تا قدرت هواپیماهای بزرگ ترابری را تامین کنند و توسط دفتر طراحی lvchenko progress طراحی شده اند ساخت این موتور ها به کارخانه motor sichدر اوکراین واگذار شد. طبق گزارش این موتور هااولین از نوع خودشان بوده اند که میتوانستند بیش از 20000 کیلوگرم پیشران ایجاد کنند .این موتور ها به غیر از آنتونوف 225 روی نمونه کوچکتر این هواپیما یعنی آنتونوف 124 هم مورد استفاده قرار می گیرند.
آنتونوف 225 بر اساس طرح کوچکتر و ماقبل خود یعنی آنتونوف 124 طراحی شد به گونه ای که بدنه جلو و عقب بال ها گسترش یافت و دو موتور به بال ها اضافه شد. وزن اضافه شدهی هواپیما و ظرفیت حمل بار که برای آنتونوف 225 در نظر گرفته شده بود نیازمند ارتفاعاتی روی ارابه فرود هواپیما می شد. درکل 32 چرخ برای هواپیما طراحی شد که برخی از آنان فرمان پذیرند که این هواپیما را قادر می سازد تا به باندی که 60 متر پهنا دارد بپیچد حتی ارابه جلویی می تواند به اصطلاح زانو بزند تا محموله راحت تر بارگذاری یا تخلیه شود
بر خلاف آنتونوف 124،آنتونوف 225 در پی حمل بار از عقب خود و رمپی ندارد. این دو از هواپیما حذف شده اند تا وزن نهایی بدنه کاهش یابد. دم هواپیما از یک پایدار کننده(stabilizer)عمودی به یک دم دوقلو به علاوه یک پایدار کننده افقی باط طراحی شد.از آنجایی که این هواپیما برخی اوقات بر پشتش بار حمل می کرد ضروری بود دم آن دچار تغییر شود.
تنها یک نمونه از این هواپیما توسط اتحاد جماهیر شوروی ساخته شد.بدنه دوم تا حدودی کامل شده بود ولی کمبود بودجه و سود نهایی منجر به متوقف شدن برنامه شد .
بزرگترین هواپیما از نظر وزن بزرگترین هواپیما از نظر دهانه بال و سنگین ترین محموله حمل شده توسط یک هواپیما از رکورد های شکسته شده توسط این هواپیما می باشدکه در کتاب گینس ثبت شده است.این پرنده غول آسا حتی سنگین تر و بزرگتر از ایرباس 380 و بوئینگ 747 می باشد. بزرگترین هواپیما دنیا همچنين درنظر گرفته شده است تا سنگین ترین بارگذاری را به جرم 253 تن و سنگین ترین تک محموله را به جرم 186/7 تن و طولانی ترین محموله ای که تا به حال حمل شده است به طول 1/42متر را حمل کند.
این هواپیما در پی جنگ روسیه و اوکراین در فرودگاه در هفته اول جنگ از بین رفت و دیگر وجود ندارد.
آمار و ارقام مریاAn_225
دهانه بال هواپیما:88/4 متر
طول هواپیما:84 متر
ارتفاع هواپیما:18/1متر
حداکثر وزن برخاست:640 تن
سرعت کروز:557 کیلومتر بر ساعت
ظرفیت حمل سوخت 300000 هزار کیلوگرم
حداکثر برد هنگام حداکثر بارگذاری:4000 کیلومتر
سقف پرواز:11000متر(حدود 33000 پا)
حداکثر سرعت:850 کیلومتر بر ساعت
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن