نویسنده : شاهرخ بهروزی
ویژگی های بالگرد H225M چیست ؟
این بالگرد در چه کشور هایی مورد استفاده قرار میگرد ؟
کاربرد ها و نحوه استفاده بالگرد H225M در چه زمینه هایی است ؟
به عنوان پیشرفته ترین عضو خانواده نظامی سوپر پوما قابلیت اطمینان بالگرد H225M کوگار ایرباس ، هواپیمای یازده تُنیِ نظامی ؛ دوام خود را در شرایط جنگی و مناطق بحرانی از جمله لبنان ، افغانستان ، چاد ، ساحل عاج ، جمهوری آفریقای مرکزی ، سومالی و مالی ثابت کرده است .
ضمن اینکه از عملیات تحت رهبری ناتو در لیبی نیز پشتیبانی میکند ، علاوه بر این ؛ فرانسه ، برزیل ، مکزیک ، مالزی ، اندونزی ، کویت ، سنگاپور ، مجارستان و تایلند روی بالگرد H225M به عنوان یک عامل تقویت کننده نیرو حساب میکنند .
بالگرد یوروکاپتر ای سی ۷۲۵ که ملقب به کاراکال بود ولی امروزه به نام ام ۲۲۵ ام شناخته میشود. این این بالگرد در دهه ۱۹۹۰ بر اساس بالگرد کوگار ساخت یوروکاپتر توسعه ولی بعد از اینکه یوروکاپتر در ایرباس ادغام شد این بالگرد به نام ام ۲۲۵ ام شناخته میشود .ساخت بالگردی که امروزه به نام ام ۲۲۵ ام شناخته میشود در اواخر دهه ۱۹۹۰ آغاز شد زمانی که ارتش فرانسه به نبال یک بالگرد جستجو و نجات میگشت ، بالگرد که بتواند پشت خطوط دشمن نفوذ کرده و دست به جستجو برای پیدا کردن نیروهای جامانده در پشت خطوط و یا خلبانانی که در خاک دشمن از هواپیمای خود خارج شدهاند بزند و یا اینکه دست به پیاده کردن نیروهای ویژه در پشت خطوط دشمن بزند
شرکت یوروکاپتر در آن زمان تصمیم گرفت با در نظر گرفتن سوابق بالگرد مشهور کوگار که از دهه ۱۹۷۰ وارد خدمت شده بود و شهرت جهانی داشت از جمله به دلیل توان حمل مناسب بار و برد مناسب بالگردی بر اساس این بالگرد توسعه دهد که همانطور که گفته شد در آن زمان به آن ای سی ۷۲۵ میگفتند ولی بعدها به نام کوگار مارک ۲ نیز بازاریابی شد اگرچه امروزه به نام ام ۲۲۵ ام تولید میشود
• قابلیت بقا
از ابتدا برای بقا پذیری بالا طراحی شده است . بدنه آن دارای اجزای اصلی ساختاری تقویت شده و مجهز به ارابه ی فرود با جذب انرژی بالا ، همراه با مخازن سوخت ، خود آب بندی و مقاوم در برابر ضربه است . گیرنده ی هشدار راداری ، سیستم هشدار نزدیک شدن موشک ، گیرنده ی هشدار لیزری به بقا پذیری آن ثبات میبخشد . اگزوز های موتور بالگرد H225M را میتوان به سرکوب گر های مادون قرمز مجهز کرد ، در حالی که محافظت در برابر شن و یخ ، توسط طراحی ورودی های چند منظوره فراهم میشود.
• عملکرد
IGE ISA ( MTOW-TOP ) 1.935m سقف معلق
OGE ISA ( MTOW-TOP ) 792m سقف شناور
VNE 324km/h حداکثر سرعت
262km/h سرعت کروز تصفیه شده
920km حداکثر برد با مخازن سوخت استاندارد
1.253km حداکثر برد با مخازن سوخت توسعه یافته
4 ساعت و 30دقیقه حداکثر استفاده با مخازن سوخت استاندارد
• ابعاد
19.5m مقدار D
16.2m قطر روتور
15.5m³ S1 + S2 ) ) حجم داخلی
• ویژگی ها
31 صندلی ها ( سربازان + خدمه )
11000kg (MTOW ) حداکثر وزن برخاست
11200kg حداکثر وزن برخاست با بار خارجی
5.250kg بار مفید
4750kg حداکثر بار ، اِسلینگ باری
A1 عدد هلیکوپتر سفران ماکیلا 2 2 ( نوع موتور )
1.567kW توان برخاستن
1.784kW ( OEI 30s ) یک موتور غیر فعال
2277kg مخزن سوخت استاندارد با قابلیت آب بندی
3.059kg ظرفیت باک سوخت استاندارد + کمکی
• در مجموعه کاملی از ماموریت های نظامی ، بالگرد H225M برتری دارد در :
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن