نویسنده : محمد ساعد ایلون کشکولی
آنتونوف ایان-۱۲۴ روسلان ،یکی از بزرگترین و سنگینترین هواپیماهای باری جهان است که توسط دفتر طراحی آنتونوف در اتحاد جماهیر شوروی طراحی شد. این هواپیما که در دهه ۱۹۸۰ میلادی معرفی شد، نقش حیاتی در حمل تجهیزات سنگین، قطعات صنعتی، خودروهای زرهی، و حتی محمولههای فضایی ایفا کرده است. C-5 Galaxy طراحی شد و هنوز هم آنتونوف 124 ، بهعنوان رقیبی برای هواپیمای آمریکایی ن
و به عنوان یکی از نماد های توانایی هواپیما سازی روسیه به حساب می آید .
تاریخچه توسعه
در دهه ۱۹۷۰، ارتش شوروی به یک هواپیمای باری با ظرفیت بسیار بالا نیاز داشت تا بتواند تجهیزات سنگین را به سرعت در مناطق مختلف منتقل کند. طراحی An-124 از سال ۱۹۷۱ آغاز شد و اولین پرواز آن در ۲۶ دسامبر ۱۹۸۲ انجام گرفت. تولید رسمی آن از سال ۱۹۸۶ آغاز شد.
دفتر طراحی آنتونوف در کییف (اوکراین امروزی) مسئول اصلی توسعه بود، در حالیکه تولید آن در دو کارخانه بزرگ در کییف و اولیانوفسک روسیه انجام میشد. این همکاری صنعتی عظیم، نشان از اهمیت استراتژیک این پروژه برای اتحاد شوروی داشت.
ویژگیهای فنی
طول ۶۹.۱ متر
فاصله دو سر بال ۷۳.۳ متر
ارتفاع ۲۰.۸ متر
حداکثر وزن برخاست ۴۰۵ تن
ظرفیت حمل بار تا ۱۵۰ تن
سرعت کروز حدود ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت
برد پروازی (با بار کامل) حدود ۴۵۰۰ کیلومتر
موتور ۴ × Ivchenko Progress D-18T توربوفن
آنتونوف 124 به گونهای طراحی شده که میتواند بارگیری از جلو و عقب داشته باشد، و دماغه آن برای بارگیری به سمت بالا باز میشود. کف باربر هواپیما دارای رولرها و سیستم مهار بار هوشمند است.
کاربردها و مأموریتها
نظامی
توانایی انتقال تانکها، خودروهای زرهی، سامانههای موشکی و دیگر تجهیزات سنگین را دارد. بسیاری از ارتشهای جهان از خدمات اجارهای این هواپیما استفاده میکنند.
غیرنظامی
بسیاری از شرکتهای لجستیکی از برای حمل بارهای فوق سنگین نظیر توربینهای بادی، ژنراتورها، لوکوموتیوها و حتی ماهوارهها استفاده میکنند.
فضایی
آژانسهای فضایی مانند ناسا و سازمان فضایی اروپا برای حمل راکتها و تجهیزات پرتاب ماهواره از خدمات استفاده کردهاند.
کاربران اصلی
نیروی هوایی روسیه
روسیه Volga-Dnepr شرکت
Antonov Airlinesشرکت
نیروهای نظامی کشورهای مختلف از طریق اجاره موقت
وضعیت کنونی و آینده
با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری از پروژههای مشترک مربوط به پشتیبانی و ارتقای An-124 متوقف شدهاند. کارخانه آنتونوف در کییف به شدت آسیب دیده است و تولید هواپیماهای جدید در هالهای از ابهام قرار دارد. با این حال، ناوگان فعلی هنوز هم فعال است و بهصورت محدود مورد استفاده قرار میگیرد.
مقایسه با دیگر هواپیماهای غولپیکر
هواپیما ظرفیت حمل بار حداکثر وزن برخاست کشور سازنده
An-124 ۱۵۰ تن ۴۰۵ تن شوروی/اوکراین
C-5 Galaxy ۱۲۲ تن ۳۸۱ تن آمریکا
An-225 Mriya ۲۵۰ تن ۶۴۰ تن اوکراین
Boeing 747-8F ۱۴۰ تن ۴۴۷ تن آمریکا
آنتونوف 124 ،نه تنها یک شاهکار مهندسی هوافضا، بلکه نمادی از جاهطلبی صنعتی شوروی سابق و توانمندی فنی اوکراین و روسیه در حوزه هواپیماسازی است. این هواپیما توانسته طی چند دهه، مأموریتهای پیچیده و سنگینی را در سراسر جهان انجام دهد و هنوز هم بهعنوان یکی از ستونهای لجستیک هوایی فوقسنگین باقی مانده است.
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن