نویسنده: امیر حسین پرهیزگاری
در اواخر دهه 1980 میلادی پاکستان به دنبال یک جنگنده چند منظوره برای جایگزینی جنگنده های همچون جی 7 و کیو 5 و میراژ 3و5 بود .این کشور در مرحله اول نظر خود را بر روی پروژه سوپر 7 نسخه ارتقا یافته اف 7 جلب کرد که یک همکاری مشترک بین چین و گرومی آمریکا بود این طرح به دلیل تحریم های آمریکا در سال 1989 میلادی لغو شد . در سال 1991 چین به تنهایی طرح سوپر 7 را پیش گرفت . در سال 1995 طی قراردادی بین پین و پاکستان قرار بر تکمیل جنگنده جدید بر مبنای سوپر 7 گرفته شد و کمپانی میگ روسیه یکی از پیمانکاران این طرح شد .
جیاف-۱۷ تاندر جنگنده چند منظوره سبکِ تکموتوره نیروی هوایی پاکستان است. این جنگنده محصول مشترک مجموعه هوافضای پاکستان و شرکت هوانوردی چنگدو چین است؛ که در چین به نام افسی ژیائولانگ شناخته میشود. این جنگنده از موتور روسی آردی-۹۳ بهره میگیرد که آن را به حداکثر ۱٫۶ ماخ میرساند و توانایی انجام مأموریتهای چندمنظوره و متنوعی چون رهگیری، حمله به زمین و شناسایی هوایی و اهداف دریایی را دارد. جیاف-۱۷ به یک توپ مسلسل ۲۳ مم دولول مجهز است و میتواند به انواع موشکهای هوابههوا و هوابهسطح مسلح شود.این هواپیما برای 4000 ساعت پرواز طراحی شده است که حدود 25 سال می باشد و هر 1200 ساعت نیاز به تعمیرات دارد
این جنگنده مطابق با نیازهای نیروی هوایی پاکستان ساخته شده و قرار است به عنوان مکمل هواپیمای آمریکایی اف ۱۶ به ستون فقرات نیروی هوایی این کشور تبدیل شود. چینیها که در تولید این جنگنده مشارکت داشتهاند هنوز قصد به خدمت گرفتن آن را ندارند. ۶۴ فروند از این هواپیما تا پایان سال ۲۰۱۴ وارد خدمت در نیروی هوایی پاکستان شدهاست. پاکستان مصمم است که این هواپیما را جایگزین جنگندههای سالخورده چینی و فرانسوی نانچانگ کیو-۵، چنگدو جی-۷، و میراژ ۳ خود کند.
جی اف ۱۷ برتر از جنگندههای مشابه خانواده اف ۵ آمریکایی و اف ۷ چینی و میگ ۲۱ روسی است و قابلیتهای تهاجمی چندمنظوره پیشرفته نسل چهار دارد. این جنگنده تاکنون به هیچ کشوری صادر نشده اما به عنوان یک جنگنده کارآمد و ساده و ارزان مورد توجه کشورهای مختلف جهان سوم مانند ونزوئلا، الجزایر، سودان، مالزی، آرژانتین، لبنان، بنگلادش، نیجریه، سریلانکا، مراکش و اروگوئه قرار گرفتهاست. این جنگنده میتواند برای کشورهایی که توان مالی لازم برای خریداری جنگندههای نسل پنجم را ندارند مناسب باشد. کشورهایی که احتمال حمله هواپیماهای پنهانکار به آنها کم است و نیازی به حملات دوربرد ندارند ممکن است جذب این جنگنده شوند زیرا جیاف-۱۷ میتواند پر کنندهٔ جایگاه میان جنگندههای نسل سه و نسل پنج باشد. هر چند طراح ارشد هواپیما معترف است که «این هواپیما نمیتواند با دیگر هواپیماها در بازار رقابت کند» و شرایط ژئوپولیتیکی نیز به نفع صادرات این جنگنده نیست.
در ۲۵ مارس ۲۰۱۵ گزارشی غیررسمی در مورد قرارداد میانمار و پاکستان برای راه اندازی خط تولید این جنگنده در میانمار اعلام شد. پیش از این میانمار جنگندههای چینی مثل اف-۷ (مدل چینی میگ-۲۱)و نانچانگ کیو-۵ را در خاک خود تولید انبوه کرده بود.
این هواپیما دارای پنج مخزن سوخت اخلی و توان حمل سه مخزن سوخت خارجی شامل دو مخزن 1100 لیتری زیر بال و یکی مخزن 800 لیتری زیر بدنه است . جی اف 17 دارای هفت جایگاه جنگ افزاری است . دو عدد زیر هر بال .یکی نوک هر بال و یکی در زیر بدنه .
توان حمل 3629 کیلوگرم سلاح را دارد که شامل سلاح های روسی ،چینی و... است .
این هواپیما نسخه آموزشی نیز دارد که از آن با نام جی اف 17 بی یاد می شود .این هواپیما یک هواپیمای آموزشی دو سرنشینه با قابلیت رزمایش بالا می باشد .
برخی از مشخصات جی اف 17 عبارت اند از طول و ارتفاع 14/92 متر و 4/72 متر و وزن خالی 6586 کیلوگرمی و بیشترین سرعت این هواپیما 16 ماخ و سقف پروازی 17000 متر است .
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن