نویسنده : ابوالفضل چناری
در آوریل سال 1988 پرواز شماره 243 شرکت هواپیمایی آلوها ایرلاینز
Alpha Airlines از شهر هیلو به مقصد هو نولولو در هاوایی پرواز کرد.
پرواز طبق زمان بندی در ساعت 13:25 دقیقه همراه با 6 مهماندار و 90 مسافر از زمین بلند شد.
هیچ گونه مشکل یا نقص فنی یا مورد غیر معمولی در مراحل قبل از پرواز مشاهده نشد واین پرواز طبق روال انجام شد.
این هواپیما در همان روز سه پرواز انجام داده بود و همگی بدون هیچ گونه مشکل انجام شده بودند
گزارش آب وهوایی مورد بررسی قرار گرفته بود و هیچ گونه مشکلی از نظر شرایط جوی وجود نداشت.
هیچ چیز غیر معمول و مشکوکی وجود نداشت و کسی خبر نداشت که قرار است یکی از عجیب ترین سانحه ها ی هوایی برای هواپیما پیش بیاید.
خلبان هواپیما رابرت شورنستایمر 44 ساله ، یکی از خلبان های مجرب و کار آزموده آلوها بود
این خلبان سابقه 8500 ساعت پرواز را در کارنامه اش داشت، که 6700 ساعت از این مدت با هواپیمای بوئینگ 737 بوده است.
خلبان این هواپیما سابقه پرواز زیادی با این هواپیما داشت او 3500 ساعت پرواز با این هواپیما
را تجربه کرده بود.
همه چیز عادی بود تا اینکه حدود ساعت 13:48 دقیقه هنگامی که هواپیما در فاصله ی 43کیلومتری
جنوب غربی جزیره مائویی بود به ارتفاع معمولش در 7300 متری رسید. ناگهان اتفاق عجیبی افتاد
یک دفعه یک تکه کوچک از سقف هواپیما باصدای بلند کنده شد خلبان احساس کرد که هواپیما
چپ و راست میشود و حفظ کنترل آن دشوار شده است بلا فاصله در کابین کنده شد.
اختلاف فشار هوای داخل کابین و خارج باعث ایجاد اتفاقی به نام فشار انفجاری شد.
در ارتفاع بالا اختلاف فشار هوای داخل کابین و هوای بیرون بسیار زیاد است بنابراین وقتی
سوراخ کوچکی در هواپیما ایجاد شد باعث میشود هوای داخل کابین با فشار بسیار زیاد
از سوراخ به بیرون مکیده شود و این عمل تا زمانی که فشار هوای داخل و بیرون به تعادل برسند
ادامه دارند خارج شدن هوا از سوراخ اغلب باعث انفجار و سوانح دیگری می شود.
طبق تحقیقات حدود 18 فوت از بخش فوقانی سازه کابین به دلیل خرابی و فرسودگی سازه از بدنه هواپیما جدا شد.
هواپیما بوئینگ 737 که در این حادثه آسیب دیده بود بر اساس مقررات ایالات متحده توسط دو تن از بازرسان متخصص مورد برسی قرار گرفته بود یکی از بازرسان 22سال و بازرس اصلی 33 سال سابقه داشت
تجزیه و تحلیل های پس از سانحه نشان داد که در زمان انجام بازرسی حدود 240 ترک روی پوسته هواپیما وجود داشته است
تحقیقات و برسی های تکمیلی نشان داد که عوامل انسانی متعددی در بروز این سانحه هوایی دخیل بوده است. در این حادثه تنها یک نفر کشته شد که یکی از مهمانداران که هنگام کنده شدن سقف به بیرون پرتاب شد.
در این سانحه 65 نفر مجروع شدند که جراحات 8 نفر وخیم گزارش شد. پس از تحقیقات بسیار در نهایت به این نتیجه رسیدند
که خوردگی و پوسیدگی فلز سقف باعث این سانحه شده است این هواپیما 19 سال عمر داشت و به دلیل پرواز های مداومی که در محیط ساحلی هاوایی انجام میداد سال ها در معرض رطوبت ونمک قرار داشته است بازرسان پرونده در نهایت این طور نتیجه گیری کردند که رطوبت ونمک و نم محیط هاوایی به مرور باعث پوسیدگی و خورد شدن بدنه هواپیما شده است. شدت صدماتی که به هواپیما وارد شد باعث شد این هواپیما از ناوگان خارج شود. قطعات هواپیما که بر اثر این سانحه کنده شده بود هیچ وقت پیدا نشد.
یکی از مسافران طی یک مصاحبه بیان کرد که وقتی روی صندلی اش نشسته متوجه یک شکاف کوچک روی سقف شده است اما توجه ای نکرده و مهمانداران را متوجه این قضیه نکرده است.
بازرسان به این نتیجه میرسند که رشته های فلزی موجود در کف هواپیما باعث متصل نگه داشته شدن بخش دماغه و بخش عقبی هواپیما شده است. با بررسی سوابق پروازی هواپیما بازرسان احتمال میدهند که به علت پرواز های پی در پی و کوتاه این هواپیما در این مسیر پروازی، بدنه هواپیما به علت فشار هوا دائماً تحت فشار بوده است. بازرسان متالورژی پس از بررسی قطعات به جای مانده از بدنه هواپیما متوجه وجود ترک های بسیار باریکی در اطراف سوراخ هایی که پین ها در درون آنها قرار میگیرند میشوند.
در حقیقت جهت چسباندن صفحات مختلف بدنه هواپیما به یکدیگر از چسب هایی بسیار قوی به نام اپوکسی استفاده میشود با این هدف که فشاری که میخواهد دو پوسته را از هم جدا کند به چسب و نه به پین ها وارد گردد. اما بررسی بازرسان نشان از این واقعیت دارد که این چسب در بخشی از بدنه که از هواپیما جدا شده بود به علت وارد آمدن فشار بسیار بالا از بین رفته و از آن پس نیروی شدیدی به پین ها وارد آمده بود به طوری که با مرور زمان باعث ایجاد ترک و در نهایت جدا شدن بخش بزرگی از بدنه هواپیما گردیده بود. بازرسان به این نتیجه میرسند که کیفیت بازرسی و تعمیر و نگهداری هواپیماها توسط خطوط هوایی Aloha به درستی صورت نمیگرفته است، لذا هیئت ایمنی حمل و نقل ایالات متحده امریکا، خطوط هوایی Aloha را به علت سهل انگاری در انجام بررسیهای فنی مناسب و همچنین اداره کل هوانوردی فدرال امریکا را به علت وضع نکردن قوانینی سختگیرانه مقصر اعلام نموده و از مقامات عالی رتبه درخواست مینماید تا هر چه سریعتر نسبت به تصویب این گونه قوانین اقدام نمایند.
بی نظیر بود
نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
نظرات:
برای ارتباط با تحریریه سایت به آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani@ مراجعه نمایید. به منظور تبلیغات در سایت با آدرس تلگرامی mohammad_shafikhani @ مکاتبه نمایید . برای اعلام مشکل در سایت و نظرات و پیشنهادات خود با آدرس support@aviationarticles.ir مکاتبه فرمایید.
ایده راه اندازی پایگاه خبری aviationarticlesبه بهمن ۱۳۹7 برمی گردد. پایگاه خبری aviationarticlesبا هدف آگاه و حساس سازی شهروندان وعلاقه مندان و در دسترس بودن تمامی تحلیل ها ومطالب روز هوانوردی ایران و جهان در حوزه تخصصی هوانوردی آغاز به کار کرد.
پایگاهی که سعی دارد با بهره گیری از متخصصان با تجربه و مجرب صنعت هوانوردی ، مقالاتی نو ،جامع و مفید را دراختیارمخاطبان خود قراردهد.
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به مهندس محمد شفیع خانی می باشد
© طراحی سایت و بهینه سازی : گروه طراحی سیرن